De fysieke activiteit waardoor je afvallen

0
Rate this post
Overgewicht en obesitas verspreiden zich ook in ons land. Hoewel er verschillende factoren kunnen zijn gerelateerd aan gewichtstoename, zijn de meest voorkomende oorzaken overmatige voeding en een zittende levensstijl. Mensen die geen specifieke ziektes hebben, kunnen afvallen door te trainen en iets minder calorieën te nemen dan ze consumeren. Om echter op de juiste manier af te vallen, is het belangrijk om de principes van de juiste voeding te kennen en op de juiste manier lichaamsbeweging te doen, volgens enkele zeer belangrijke regels.

Overgewicht, obesitas en gezondheidsrisico’s.

Obesitas en overgewicht verhogen het risico op zelfs ernstige ziektes. De vele negatieve gezondheidsfactoren die samenhangen met obesitas maken het een van de belangrijkste ziektes van de westerse samenleving. Of het nu jong of op volwassen leeftijd (en nog meer met de leeftijd), met name bij vrouwen dan bij mannen, obesitas wordt geassocieerd met hart- en vaatziekten (zoals een hartaanval, beroerte en hypertensie), type 2 diabetes , ziekten lever, metabool syndroom, evenals slopende problemen zoals artrose, jicht, longziekte, enz., tot darmkanker, borstkanker, endometriumkanker en galblaas.

  • Als u wilt weten of u zwaarlijvig of overgewicht heeft, kunt u uw Body Mass Index of BMI berekenen ( Body Mass Index ), waarmee u een indicatieve definitie van uw lichaamsgewicht kunt krijgen . De BMI wordt als volgt berekend:
  • Gewicht (in kg): hoogte (in m): hoogte (in m) = BMI
    Bijvoorbeeld, een vrouw die 75 kg weegt en 1,68 lang is, heeft een BMI gelijk aan:
    75: 1.68: 1.68 = BMI 26.58

Overgewicht, obesitas en gezondheidsrisico's.Een BMI tussen 25 en 29.9 geeft overgewicht aan, één tussen 30 en 40 (of meer) geeft aan overgewicht (van I-, II- of III-graad).
Overmatige tailleomtrek wordt vaak waargenomen bij personen met overgewicht of obesitas.

  • De buikomtrek mag in de regel niet groter zijn dan 88 cm voor vrouwen en 102 cm voor mannen.
  • Een overmatige taille is een teken van viscerale obesitas (vet gelokaliseerd tussen de interne organen en de romp), waardoor het risico op hart- en ontstekingsreacties nog groter wordt.

Overgewicht en obesitas moeten worden behandeld door gespecialiseerde medische specialisten met specifieke therapieën, variërend van een caloriearm dieet tot farmacologische en revalidatietherapieën.
In elk geval en op elk niveau is fysieke activiteit altijd een fundamenteel onderdeel van het proces van gewichtsverlies.

Het belang van fysieke activiteit om overtollig gewicht en vet te elimineren.

Vaak zijn mensen worden gezet op een dieet, soms zeer restrictief (te laag in calorieën), omdat ze geloven dat het eten van weinig en ga hongerig is de enige oplossing om gewicht te verliezen.

  • Niets meer mis. Om af te vallen, moet je op de juiste manier eten en bewegen.
  • Die overgewicht of obesitas die echt willen om gewicht te verliezen en krijgen gezondheid moet noodzakelijkerwijs werken op twee fronten: voeding en lichamelijke activiteit, zowel aangepast en aangepast.

Om te begrijpen wat er gebeurt als je gewicht te verliezen met een te beperkend dieet moeten we weten wat “het kost een pond van gewicht” in termen van energie. Deze gegevens zijn erg variabel, omdat het afhangt van wat deze “kilo” vormt.

Eén kilogram pure vetmassa “kost” 9000 calorieën (kcal) in termen van energie. Het verliezen van 1 kg puur vet is echter moeilijk: het lichaam probeert het vet zo veel mogelijk te houden omdat het het als een reserve aan energie beschouwt.“Verbrand” vet is alleen mogelijk als u een middelmatig caloriearm dieet volgt, vergezeld van een goed niveau van beweging. 

Het belang van fysieke activiteit om overtollig gewicht en vet te elimineren.De kilogram die normaal gesproken verloren gaat met een dieet dat niet hypocalorisch en uitgebalanceerd is qua voedingsstoffen, geassocieerd met een adequaat programma van fysieke activiteit, is ongeveer 7000 Kcal waard en bestaat grotendeels (75-80%) uit vetmassa en voor de rest (20-25%) van vetvrije massa.

  • Aan de andere kant, als je te restrictieve diëten maakt (te weinig calorieën) of onevenwichtig (te weinig koolhydraten, te weinig of te veel eiwitten, enz.)
  • En je geen passend programma van fysieke activiteit uitvoert, verlies je meer en meer vetvrije massa.

Niet alleen dat, voor elke kilo uitgedunde vetvrije massa, het metabolisme met ongeveer 40 kcal verlaagd wordt.

 Daarom zullen, na een bepaalde periode van honger en een paar kilo afvallen, de proefpersonen weer normaal gaan eten en zullen ze een langzamer metabolisme vinden, niet langer gestresst als wanneer hun lichaam meer magere massa had. Onder deze omstandigheden worden de verloren kilo’s met interesse hervat omdat de drastische , onevenwichtige of monotone diëten de eerste oorzaak zijn van het jojo-syndroom (gewogen oscillaties gekenmerkt door snelle afname en snel gewichtherstel, vaak op een hoger niveau).

We herinneren ons ook dat fysieke activiteit niet alleen helpt om de magere massa te behouden, maar een specifieke training, zoals hieronder beschreven, versterkt, versterkt en geeft een grotere weerstand aan de spieren.

AFSLANKEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here